Life Coach
(+36) 20/312-8402
sebkriszta

Hogyan növelheted önbizalmad?

Önbizalom szükséges döntéseink meghozatalához, céljaink megvalósításához, de ahhoz is, hogy másokkal szemben képviselni tudjuk önmagunkat. A megfelelő önbizalom támogat bennünket, azonban önbizalmunkat számtalan dolog befolyásolhatja. Így például az is, hogy gyerekkorunkban szüleink, közeli hozzátartozóink, tanáraink, hogyan reagáltak kudarcainkra. Megtanították-e hogyan értékeljük a kudarcot. Esetleg csak siker esetén kaptunk elismerést, vagy méltányolták próbálkozásainkat is?

Ha kevés dicséretet, megerősítést, pozitív visszajelzést kaptunk, akkor az negatív hatással van önértékelésünkre, és ebből adódóan önbizalmunk alakulására. Amennyiben önbizalmunk gyenge lábakon áll akkor nem csak önmagunkban kételkedünk, de az elért sikereinkben is, például lebecsüljük képességeinket, teljesítményeinket: „Ó, ez nem nagy dolog, ezt bárki meg tudta volna csinálni!” Ilyen esetben az önmagunkról kialakított negatív kép és a siker kapcsán megtapasztalt pozitív visszajelzés során egy belső ellentmondást élünk meg.

Ha pozitív az önmagunkról kialakított képünk, szilárd az önbizalmunk, akkor nem tartunk a kudarcoktól mások bírálatától, nem bizonytalanodunk el egy kihívás, nehézség kapcsán, bízunk képességeinkben és hallgatunk vágyainkra, álmainkra.

Szerencsére önbizalmunkat tudjuk formálni. Önismeretünk és önmagunkkal való kapcsolatunk (önszeretet, önelfogadás) fejlesztésével sokat tehetünk önbizalmunk fejlődéséért, de ez a folyamat nem egyik napról a másikra történik, türelem, elköteleződés szükséges hozzá.

Íme 11 hasznos TIPP, amire odafigyelve erősítheted önbizalmad:

  • 1. Erőforrások:

Tulajdonságok, képességek, készségek, amelyekkel már most rendelkezel, amelyekre tudsz támaszkodni. Írd össze őket, és tudatosítsd magadban.

Melyek a pozitív tulajdonságaid?

Mik azok a képességek, vagy készségek, amikre egy nehézség kapcsán támaszkodni tudsz?

  • 2. Reális célkitűzés:

Nagyon fontos, hogy elérhető célokat határozzál meg. Ne legyenek könnyen megszerezhetőek, az elérésükhöz erőfeszítésre legyen szükség, de ugyanakkor túl távoliak sem, mert akkor elveszíted a motivációt.

  • 3. Apró lépésekkel haladj!

A kisebb elért célok sikere tart irányba, ezekből tudsz erőt meríteni, ezért mindig egy lépésre koncentrálj.

  • 4. Jutalmazd magad!

Örülj minden apró célnak amit elértél, vagy lépésnek, amit megtettél.

Engedd meg magadnak a dicséretet, önmagad elismerését.

  • 5. Feszegesd a határaidat!

Teszteld magad új, számodra kihívást jelentő helyzetekben, szituációkban, amelyek a komfortzónádon kívül esnek. Nincs annál felemelőbb érzés, mikor a félelem ellenére megmersz tenni valamit.

  • 6. Magadhoz mérd magad!

Láss meg minden aprócska kis előrelépést, amit önmagadhoz képest, az eddigi működésedhez képes tettél meg. Ha másokhoz hasonlítod önmagad, az negatívan hat az önbizalmadra.

  • 7. Állj ki magadért, vállald fel önmagad!

Egyszerűnek hangzik, de korántsem az. Amikor azt mondom vállald fel önmagad, akkor az azt jelenti, hogy feltétel nélkül elfogadod önmagad korábbi cselekedeteiddel, hibáiddal együtt. Nem tudsz tökéletes lenni, és a legfontosabb, hogy nem is kell annak lenned. Szeretettel fordulj önmagad felé, és bátran képviseld magad.

  • 8. Merj nemet mondani!

Ha a határaid túlságosan is rugalmasak, akkor előfordulhat, hogy mások kihasználnak. Te döntöd el mire mondasz igent, és mire mondasz nemet. Ha másoknak való megfelelésből, félelemből igent mondtál egy olyan dologra, amit amúgy nem is szeretnél, akkor emlékeztesd magad arra, hogy van lehetőséged ezen változtatni, bármikor mondhatsz nemet.

  • 9. Hála:

Sorold fel, hogy mi mindenért, lehetsz hálás, például: a benned lévő erősségekért, egy jól sikerült napért, vagy azokért, akik támogatnak téged, bármi lehet.

Hála érzete növeli a boldogságot, jó eszköz arra, hogy figyelmünket a körülöttünk lévő jó dolgokra fordítsuk, és értékeljük őket.

  • 10. Támogató közösség:

Olyan emberek társaságát keresd, akik inspirálnak, támogatnak, bátorítanak téged. Akik olyan helyzetekkel küzdöttek meg, amivel Te is szeretnél, ezáltal ösztönzően hatnak rád.

  • 11. Testmozgás:

A fizikai aktivitás pozitívan hat az emberre. Nem kell, hogy órákat tölts egy edzőterembe, ha jól esik, akkor sétálj egy nagyot a kutyáddal, a pároddal, a gyerkőcökkel, egy számodra kedves helyen, bringázz, túrázz, vagy éppen a kertben tevékenykedj.

 

„Önbizalmad és magabiztosságod minden egyes alkalommal nő, amikor sikeresen kiállsz magadért.” Doreen Virtue

 

Sebestyén Kriszta

life coach

Ha tetszett, kövess a Facebookon!

Blog
Problémától a megoldás felé

Folyamatosan a problémán rágódsz, és nem látod a megoldást? Érzed, hogy így nem jó, változtatni szeretnél, de nem tudod merre indulj, mit csinálj? Kérd INGYENES "Problémától a megoldás felé" c. munkafüzetemet.

Ingyenes munkafüzet »

Tervező

2019-ben mivel szeretnél foglalkozni, mibe szeretnél energiát fektetni?
Kérd INGYENES "Évindító tervező 2019." c. munkafüzetem, ami segít pontosítani azokat a célokat, terveket, amelyek megvalósításán szeretnél dolgozni az új évben.

Ingyenes munkafüzet »

© Sebestyén Kriszta - Minden jog fenntartva   Adatkezelési tájékoztató

Weboldal: